سوته دلان

سوته دلان

یا لثارات الحسین (ع) ادرکنی
سوته دلان

سوته دلان

یا لثارات الحسین (ع) ادرکنی

عوامل و پیامدهای فساد اقتصادی در اقلیم کردستان عراق

 

کردستان عراق بعد از ایجاد دولت فدرالی، پیشرفت‌های زیادی در زمینه‌های مختلف علمی، اقتصادی و سیاسی داشته است. شکل‌گیری و رشد خودمختاری اقلیم، که زمینه‌های آن از سال ۱۹۹۱ م به بعد آغاز شد و بعدها با قانون اساسی سال ۲۰۰۵ م عراق رسمیت یافت، آنها را به آینده امیدوارنمود. در عرصه اقتصادی قدرت سیاسی اربیل همچون نظام حاکم در بغداد به‌شدت وابسته به نفت است. ذخایر نفتی اقلیم معادل یک‌سوم کل ذخایر نفتی عراق است. مهمترین مشکلی که دولت اقلیم کردستان با آن مواجه است، بحران اقتصادی این منطقه است. حکومت اقلیم همواره بر عوامل بیرونی و تحمیلی تحولات عراق، منطقه و جهان در بروز این وضعیت اصرار ورزیده است. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی، سرمایه‌گذاری نادرست، بی‌رویه، رانت خواری، حجیم بودن دولت و تکیه بر اقتصاد نفتی را عوامل اصلی فساد اقتصادی می‌دانند. سوالی پژوهش، این است که فساد اقتصادی در اقلیم کردستان در اثر چه عواملی بوده و چه بحران‌هایی را برای اقلیم پدیدار نموده است؟ سئوال بر این فرض استوار است که فرایند تک محصولی (وابستگی به فروش نفت) علت اصلی فساد و در ادامه بحران برای اقلیم کردستان را فراهم کرده است. مقاله با روش تحلیلی-توصیفی انجام و داده‌های موجود و یافته‌ها نیز حکایت از تداوم فساد دارد. این بحران به علت وابستگی به نفت، حجیم بودن دولت، عدم توجه به سایر بخش‌های تولیدی هستند.

نویسندگان: دکتر مرتضی علویان و محمد سلمان تبارسوته

سایت اختصاصی برای دانلود کامل متن در     http://fstc.ac.ir/fzr.danesh

ادامه مطلب ...

جنگنده قاهر ۳۱۳، یک پنهانکار از نوع ایرانی

در سال‌های اخیر و با اوج گرفتن سیر پیشرفت کشور در حوزه صنایع دفاعی و نظامی، دشمنان از هر حربه و تحریمی برای کند یا متوقف کردن این پیشرفت‌ها استفاده کردند. اما این تحریم‌ها نه تنها رویه صعودی رشد را با مشکل مواجه نکرد، بلکه سرعت و کیفیت آن را بهبود بخشید.

نیروی هوایی ارتش اولین یگان در جمهوری اسلامی بوده که سازمانی تحت عنوان جهاد خودکفایی را در داخل خود تشکیل داد که اولین ماموریت این سازمان، عملیاتی نگه داشتن هواپیما‌های خود در تمامی انواع در طول جنگ تحمیلی بود که با توجه به آسیب‌های ناشی از فعالیت‌های رزمی شامل تعمیرات و بازسازی می‌شد.

از نمونه‌های این پیشرفت می‌توان به جنگنده‌های کوثر، صاعقه، آذرخش، درنا و پرستو اشاره کرد که در حوزه‌های پشتیبانی نزدیک و آموزشی عمل می‌کنند.

قاهر ۳۱۳ پنهانکار نسل پنجم آسمان ایران

 

«نفربرِ رخش» اسب پرتوان نیرو‌های مسلح در میدان نبرد

نفربر نوعی خودروی زرهی جنگی است که برای حمل و نقل سربازان در میدان جنگ بکار می‌رود. نفربر‌ها معمولاً تنها به مسلسل مسلح هستند؛ اما ممکن است به سلاح‌هایی همانند موشک ضد نفربر رخشتانک هدایت‌شونده (ATGM) یا خمپاره‌انداز هم مجهز باشند. در واقع نفربر‌ها برخلاف تانک‌ها و خودرو‌های جنگی پیاده‌نظام برای جنگ مستقیم طراحی نشده‌اند؛ بلکه برای حمل ایمن نیرو‌های نظامی به خط مقدم نبرد ساخته شده‌اند و سلاح آن‌ها برای دفاع از خود است.

«قایق موشک انداز پیکان»، تیری در چشمان دشمنان ایران

قایق های تندرو نوعی از شناورهای کوچک و با سرعت بالا هستند که در حوزه های گشت دریایی، حفاظت از مرزهای آبی و دفاع از حملات و تهاجم های احتمالی متجاوزان مانند دزدان دریایی و کشورهای متخاصم به مرزهای آبی و دریاهای یک کشور کاربرد فراوان دارند.

1

قایق تندروی باور

امروز پدافند هوایی صرفاً یک مدافع نیست...

باور ۳۷۳ قابلیت بازدارندگی کشور را به شدت ارتقاء داده است/ امروز پدافند هوایی صرفاً یک مدافع نیست  امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌و‌گویی گفت: برابر فرمایشات فرماندهی معظم کل قوا (مدظله‌العالی)،پدافند هوایی در خط مقدم دفاع از آبرو، حیثیت و تمامیت نظام جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. پدافند هوایی طی سالیان گذشته و در حال حاضر با تاکید بر مدیریت آسمان کشور، تمام تلاش خود را بر حفظ و صیانت از آسمان و همچنین تامین امنیت هوا و فضای کشور به کار بسته است.

وی افزود: پدافند هوایی با گذشت سالیان پس از دفاع مقدس، به اهمیت وجود و به‌کارگیری سامانه‌های بومی و داخلی به خوبی واقف بوده و بر همین اساس و با بهره‌گیری از صنایع داخلی توانسته در حوزه کشف و رصد اهداف هوایی (راداری، سیگنالی) و در حوزه درگیری (توپخانه‌ای، موشکی) گام‌های بزرگ و قابل تأملی بردارد و بحمدالله امروز یکی از قدرت‌های دفاع هوایی در جهان شناخته می‌شود.

موشک کوثر»، برگ برنده نیرو‌های مسلح ایران در خلیج فارس

قدرت موشکی ایران اکنون یکی از دستاورد‌های بزرگ جمهوری اسلامی در عرصه فناوری‌های نظامی و قدرت دفاعی کشور است که نقطه شروع این پیشرفت را می‌توان دوران جنگ تحمیلی و محاصره همه جانبه در آن زمان توسط سایر کشور‌ها دانست. امروز با تکیه بر توانمندی داخلی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در فواصل زمانی کوتاه، موشک‌های جدید و مدرنی توسط نیرو‌های مسلح کشور رونمایی می‌شود که با معرفی هرکدام از آن‌ها دشمنان از پیشرفت ایران در عرصه دفاعی عصبانی‌تر شده و توانایی جمهوری اسلامی در عرصه دفاعی نمایان‌تر می‌شود.

1

 

موشک بالستیک ذوالفقار؛ صابونی که به تن داعش خورد

موشک بالستیک «ذوالفقار» یکی از موشک‌های تمام ایرانی بود که در جریان رژه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ در تهران از مقابل جایگاه ویژه عبور کرد و رسانه‌ها تصویر آن را منتشر کردند. این موشک در حقیقت آخرین عضو خانواده فاتح به حساب می‌آید و برای علاقمندان به پیشرفت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج از کشور، بیش از هر چیز یادآور دقت بالا و نقطه زنی آن است.

موشک بالستیک ذوالفقار؛ صابونی که به تن داعش خورد + تصاویر

 

«موشک رعد»، شمشیر رعدآسای نیرو‌های مسلح ایران در خلیج فارس

در شرایطی که قدرت نظامی بازدارنده ایران و توان مقابله کشور با هر گونه تهدید نظامی این روز‌ها محور بحث روز است. بررسی تکنولوژی موشک‌های ایران نشان می‌دهد که برد این موشک‌ها به دورترین نقاط اروپا و بیش از ۷۰ درصد آسیا می‌رسد و این توان دفاعی باعث نا امیدی دشمنان در حمله نظامی به خاک و تاسیسات حیاتی کشورمان شده است.

1