سوته دلان

سوته دلان

یا لثارات الحسین (ع) ادرکنی
سوته دلان

سوته دلان

یا لثارات الحسین (ع) ادرکنی

گفتمان اطلاعاتی- امنیتی امام خمینی (ره)

چکیده

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ،  مسائل مهم زیادی در حکومت مطرح گردید که فقه سیاسی لزوماً باید به آنها می‌پرداخت و برای حل مشکلات، سوالها و گره‌ها جواب ارائه می‌نمود. مهمترین تأثیر این تحولات تأثیر در نحوه نگاه فقها به مسائل نو پدید بود و مسائل اتفاق افتاده موجب شد افق‌های جدیدی پیش روی فقها گشوده شود. تخصصی شدن فقه سیاسی و به وجود آمدن شاخه‌های جدیدی مثل فقه امنیت، فقه مصلحت، فقه اطلاعات و … از جمله نتایج این تحول است.

در مقابل چالش های امنیتی ، فقه سیاسی در ارائه راه حل های مناسب عهده دار رسالتی است که تعامل مطلوب میان حوزه تخصصی امنیت و حوزه فقه سیاسی را ارائه نماید . در این خصوص، باید جایگاه و شأن دین و نیز جایگاه و شأن امنیت را بشناسیم تا دچار مشکل نشویم؛ نمی‌توان از اسلام انتظار داشت که در خصوص امنیت، روش و برنامه‌ای ارائه دهد که در آن جزئیات دقیق مسائل امنیتی بیان شده باشد؛ اما اصول و مبانی اسلام به گونه‌ای است که می‌توان از درون آن، روش‌ها را استنباط و استخراج کرد.

بعد از پیروزی انقلاب با عنایت به خاستگاه جدی مردم پیرامون دسترسی ها و اختیارات دستگاه های اطلاعاتی امنیتی و ارزشی دهی انقلابی به این حوزه ، سؤالی که در اذهان متبادر می‌شد این بود که خواسته، گفته و عمل مبدع گفتمان انقلاب اسلامی در این خصوص چه بوده است؟ مطالعه بر روی اندیشه‌های ایشان این را نشان می‌دهد که گفتمان امنیتی و اطلاعاتی امام (ر ه) فقط با محوریت اصلی اسلام معنی می‌یابد. نسبت گفتمانی فقه اطلاعاتی امام (ر ه) با گفتمان اطلاعاتی امنیتی و حتی دیگر گفتمان‌های امام راحل (ره) فقط در قالب اسلام مکتبی که عناصری همانند ولایت فقیه و انقلاب اسلامی و مردم را به خدمت می‌گیرد؛ معنی می‌یابد .

واژه‌های کلیدی: فقه اطلاعاتی ، گفتمان اطلاعاتی ، امام خمینی ، لاکلاو ، فقه سیاسی

رفرنس مقاله : سلمان تبارسوته،محمد، علویان،مرتضی (۱۳۹۷) ،فقه سیاسی در گفتمان های اطلاعاتی و امنیتی”بر اساس گفتمان اطلاعاتی- امنیتی امام خمینی (ره)” ، مجله علمی پژوهش در حقوق ، فقه ، فلسفه و الهیات ، شماره ۱۱ ، جلد اول ، بهار۹۷ ، صص ۴۴-۶۰ .

 

" برای دانلود فایل اصلی به سایت عاشقان ولایت به آدرس http://fajr85.ir/ رجوع شود "

صفحه دانلود

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.