سوته دلان

سوته دلان

یا لثارات الحسین (ع) ادرکنی
سوته دلان

سوته دلان

یا لثارات الحسین (ع) ادرکنی

پارامترهای فقهی اطلاعات- امنیت از منظر امام خمینی (ره)

چکیده

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، مسائل مهم زیادی در حکومت مطرح گردید که فقه سیاسی لزوماً باید به آنها می‌پرداخت و برای حل سوال ها جواب ارائه می‌نمود. تخصصی شدن فقه سیاسی و به وجود آمدن شاخه‌های جدیدی مثل فقه امنیت، فقه مصلحت، فقه اطلاعات و ... از جمله نتایج این استحاله بوده است. در مقابل مسائل امنیتی ، فقه سیاسی در ارائه راه حل های مناسب عهده دار مسئولیتی بود که تعامل مطلوب میان حوزه تخصصی امنیت و حوزه فقه سیاسی را نشان دهد . در این خصوص، باید جایگاه و منزلت دین و نیز جایگاه و منزلت امنیت را بشناسیم تا دچار مشکل نشویم؛ نمی‌توان از اسلام انتظار داشت که در خصوص امنیت، روش و برنامه‌ای بیان نماید که در آن جزئیات دقیق مسائل امنیتی عرضه شده باشد؛ اما اصول و مبانی اسلام به گونه‌ای است که می‌توان از درون آن، شیوه ها را استنباط و استخراج کرد.

بعد از پیروزی انقلاب با عنایت به مطالبه جدی مردم پیرامون دسترسی ها و اختیارات دستگاه های اطلاعاتی امنیتی و ارزش بخشی انقلابی به این حوزه ، سؤالی که در افکار متبادر می‌شد این بود که خواسته، گفته و عمل پدیدآورنده گفتمان انقلاب اسلامی در این خصوص چه بوده است؟ مطالعه بر روی اندیشه‌های امام خمینی (ره) این را نشان می‌دهد که گفتمان امنیتی و اطلاعاتی ایشان فقط با اولویت اصلی اسلام معنی می‌یابد. نسبت گفتمانی فقه اطلاعاتی امام (ر ه) با گفتمان اطلاعاتی امنیتی و حتی دیگر گفتمان‌های امام راحل (ره) فقط در شکل اسلام مکتبی که عناصری همانند ولایت فقیه و انقلاب اسلامی و مردم را به خدمت می‌گیرد ؛ معنی می‌یابد .

واژه‌های کلیدی: فقه اطلاعاتی ، گفتمان اطلاعاتی ، امام خمینی ، لاکلاو ، فقه سیاسی

فرنس مقاله : سلمان تبارسوته،محمد(1397) ، پارامترهای فقهی اطلاعات- امنیت از منظر امام خمینی (ره)، مجله علمی پژوهش در علوم انسانی و میان رشته ای ، شماره 11

 

" برای دانلود فایل اصلی به سایت عاشقان ولایت به آدرس http://fajr85.ir/ رجوع شود "

صفحه دانلود

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.