ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
در مفهوم عملیات روانی تاکنون تعریفی واحد که مورد پذیرش همگان باشد وجود نداشته و تا حدی تلقی و برداشت افراد، جریانها و دولتهای مختلف از آن متفاوت است. امروزه انسانها شاهد فراگیری بیسابقه رسانهها و وسایل ارتباطات جمعی مدرن و نوین در جهان بوده که به طبع آن در معرض شدیدترین امواج رسانهها قرار دارند. رسانهها کارکرد متفاوتی داشته، اما بیشترین حجم بهرهگیری از آن در دست نظامهای سلطه قرار دارد، چنانکه میتوان اذعان داشت حفظ و گسترش قدرت استکباری نظامهای سلطه به حضور و ظهور رسانهها وابسته است. رسانهها پل ارتباطی و بلکه وسیله تسلط بر افکار، اراده و احساسات بشریت در دوران معاصر نیز به شمار میآیند. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر این رسانههای نوظهور مدرن و نوین در کاربست عملیات روانی است لذا بر همین اساس با بهرهگیری از روش تحلیلی– توصیفی و پرداختن به این سؤال اصلی که تأثیر رسانههای جمعی مدرن در کاربست عملیات روانی چیست؟ با مفروض قرار دادن تهدیدات فناوریهای نوین در حوزهها و ابعاد فرهنگی، اجتماعی، تربیتی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی از منظر عملیات روانی، به فنون و شیوههای رسانههای جمعی مدرن نظیر رسانههای اجتماعی، موقعیتیابها، شبکههای اجتماعی مجازی، ابزارکهای ارتباطی، تلویزیونهای هوشمند، دستگاههای بازی و... در بحث جنگ نرم خواهیم پرداخت .
نویسندگان:
محمد سلمان تبارسوته 1 , عباس مهرورز 2
1 کارشناس ارشد، علوم سیاسی، ،
2 دانشجوی کارشناسی ارشد، روابط بینالملل، دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه
سایت اختصاصی برای دانلود کامل متن در http://fstc.ac.ir/post/article/137